Proč pro vás Scrum nemusí být zas taková výhra
Rozjuchaní manažeři, rozjuchaní juniorní developeři, rozjuchaní stejkholdeři. Takové bývá očekávání při představě nasazení skrumáže do týmu.
Vždyť to dá přece rozum že vás to spasí, neb doteďka jste měli v procesech jen bezbožný svinec, kterýmu kdyby se předešlo, tak nutně objevíte dosud netušenou výkonnost svého týmu. Zkrátka scrum vám dá křídla, umožní vám vidět za roh, a ještě ušetří spoustu peněz.
Přál bych vám to. Ale spíš bych si vsadil, že se to nestane.
Idea, že proč je nutný znovuobjevovat kolo když existují nějaký standardy vývoje, je asi veskrze sympatická. Ale tak jak už to často bývá, i o scrumu se dá říct, že začalo to jako dobrý nápad .
Strašně záleží na týmu a produktu, který máte a jaký konkrétní problémy v nich řešíte. Protože scrum možná nějaké pomůže vyřešit, ale taky nezapomínejte, že si přinese svoje vlastní.
- sežere fakt hodně času (sprint planning, standupy, retra)
- bodování úkolů nemusí moc dávat větší smysl
- overhead s přepočítáváním bodů na času
- možné desinterpretace odhadů a planningu
- nemožnost udržet stabilní výtlak, když se tým a jeho kapacita pořád mění
- robotizace / korporatizace / zrigidnění procesu
- integrace s toolama může být na prd
- posouvání pozornosti směrem, který nemusí být nejlepší
- vyvolání pocitu, že chcete z vývojářů vyždímat maximum
- rozmělnění odpovědnosti mezi další lidi (scrum master)
- vývojáři si přestanou brát komplexní/riskantní těžko nepříliš dělitelný úkoly (např. analýzy), aby nevypadali jako lenoši
Nebudu popisovat všechny nevýhody scrumu, jen bych zkrátka rád zmínil, že se může dost snadno stát, že nakonec nemusí být ve scrumu dobře nikomu, a nikdo to radši neřekne nahlas. Tak radši zvažujte hodně opatrně.
Dalo by se tvrdit, že když na grilovačce jen tak postáváte s kusem masa… tak jste vlastně taky takovej stejkholdr?