Celkem rozumná organizace vývoje
Existují metodiky vývoje, které mi jsou sympatičtější než Scrum. Např. v Basecampu pracují způsobem, který nazývají jako Shape up. A celkem dobře odpovídá mým zkušenostem z většího digitálního produktu. O co jde?
- pracovní cyklus je 6-týdenní (+ 2 týdny výdech)
- dost na to, aby se stihlo něco netriviálního
- dost krátké na to, aby byl konec v dohlednu
- časová dotace je omezením rozsahu (pořád se hledá jak věc vtěsnat do 6 týdnů)
- možné delší soustředění na jednu věc (big batch)
- dá se to naplnit více menšími věcmi (small batches)
- neboduje se dopředu komplexnost
- plánování nestojí tolik času
- čas je garantovaný a nikdy se nepřerušuje (vyjma nejvyšších krizovek)
- čas se typicky neprodlužuje
- 2 týdny na výdech a “neprojektovou” práci
- všichni mohou pracovat na čem chtějí
- maintenance, nový možností / technologie, příprava dalšího cyklu, apod.
- před představením / předáním vývojářů se ideje rozpracují jen nahrubo
- popíše se real-life problém (prakticky user stories)
- měla by být promyšlená vize a základy fungování
- validuje / konzultuje se návrh v užším expertním týmu
- ideální jsou ultra-low-level náčmrky na papíře
- neměly by existovat wireframy (příliš detailní)
- sepíšou se i věci, kterým je smyslem nebo potřeba se vyhnout
- pečlivě stejkholdeři vybírají myšlenky, kterým se dá další prostor
- rozhoduje se před začátkem cyklu co dalšího se udělá
- existuje jen pár rozpracovaných (vytvarovaných) větších idejí
- nevytváří se backlog
- meeting je krátký, ideje vytvarované, a počet lidí nízký
- co bude tlačit, se objeví v budoucnu zase
- každej si sám eviduje co chce příště prosadit
- nedělají se ceremonie
- nevyžaduje se další osoba jako scrum master
- jednou za rok se udělá “bug smash” - věnuje se 6 týdnů bugům
- tým má autonomii v tom jak úkoly vezme, rozdělí do scopes a vyřeší
- scopes by měly být realizovány ideálně symetricky backend/frontend, aby nevzniklo hodně rozdělaných věcí, které zatím ale nefungují
Není to vhodné pro všechno (např. agenturní práci), ale oproti Scrumu to představuje méně byrokracie, více svobody a flexibility pro dev, větší focus, a reálnější plánování.